dimecres, 6 de maig del 2015

El perfil docent de segle XXI

El rol docent ha exigit una transformació profunda i transcendental al llarg de la història de l'educació. En ple segle XXI en temps d'abundància cognitiva i d’una societat connectada en xarxa, aquesta, proposa nous reptes al mestre que ha de ser conscient de les noves habilitats que implica el seu rol docent. La tasca principal del docent és guiar, educar i ensenyar als seus alumnes i la gestió d’aquests tres verds ha d'estar centrada en un “com” aconseguir aquest repte diari i constant.

La societat necessita docents compromesos si volem tenir alumnes compromesos. Els docents són el motor de l’educació actual i sense el seu compromís i el seu treball exigent és impossible crear alumnes competents i preparats pels temps que corren. El perfil de professors compromesos és aquell que cerquen estar més enllà de la seva "zona de confort", estar envoltats d’un entorn deliberadament innovador i en constant formació.  Són mestres amb talent, passió i amb ganes de buscar el seu continu creixement professional per a un bon acompliment en el seu quefer educatiu.  El professor compromès pensa en enriquir el seu patrimoni professional i els fonaments del seu coneixement, destreses, mètodes educatius i pedagògics ja que a major educació del mestre major seran els beneficis en el procés de desenvolupament educatiu i cognitiu dels seus alumnes.



El mestre del segle XXI  concep l’aula (presencial o virtual) com el lloc on investiga, experimenta, modela, es comparteixen idees, es prenen decisions per a la solució de problemes i es reflexiona sobre el que és necessari i pertinent aprendre. El docent actual ha de tenir una actitud oberta i crítica davant la societat de la informació i les TIC i la predisposició cap a l'aprenentatge continu i l'actualització permanent.

Però, quines noves competències clau ha de disposar i proposar als seus alumnes un docent al segle XXI?

CREATIVITAT I INNOVACIÓ

Anem a veure primer la diferència entre un docent creatiu i un docent innovador.

El docent creatiu, modifica el seu entorn, l'adapta al seu benefici i en el dels seus fins. Fruit d'aquest exercici neixen noves tècniques i materials. La versatilitat d’aquestes li permet recolzar-se en diferents plataformes, aplicacions o pràctiques, sense dependre explícitament d'una o altra tecnologia.

A priori, el docent innovador, busca nous mètodes per treballar, que no es limita al seu treball sinó que envaeixen la seva vida personal. No té inconvenient en utilitzar, provar, aplicar, l’últim de l'últim, de vegades corre el risc que no funcioni, però mai té la sensació d'haver perdut el temps perquè ho considera una inversió. Intenta convèncer els seus col·legues dels útils que són les noves eines, la feina que li estalviaran i els beneficis que li implicarà, clar que normalment no valora les capacitats que ell mateix atresora i que el seu col·lega hauria d'adquirir perquè aquesta evolució no li suposés una feina extra.

El professor innovador està present en tots els racons de la xarxa, és un "humà 3.0", és expert en registrar, el seu correu s'omple diàriament de notícies sobre actualitzacions o novetats, és conscient del que "efímer" d'alguns serveis 3.0, s'assabenta a l'instant de tot gràcies a les RSS, a les xarxes socials i per descomptat el seu telèfon és un smartphone de darrera generació.

Podríem dir que parlant amb un professor innovador sempre tens la sensació d'arribar tard a tot el que per a tu és una novetat. Però que això no vos engani, tots els docents podem innovar en la mesura que ens comprometeguem a fer-ho.


CREATIVITAT I INNOVACIÓ
  •    Treballar de forma creativa amb els altres, és a dir anar aprenent a desenvolupar, implementar i comunicar noves idees de manera efectiva als altres. Això implica ser obert i receptiu a perspectives noves i diverses incorporant al grup aportacions i noves iniciatives de treball.
  •   Veure el fracàs com una oportunitat per aprendre.
  •   Entendre que la creativitat i la innovació és un recorregut a llarg termini, un procés cíclic d'errors freqüents i de petits èxits.

Un punt clau seria utilitzar de forma adequada, en funció de la situació durant la docència, les diferents classes de raonament, inductiu, deductiu, etc, així com potenciar també l'ús del pensament sistèmic i divergent, és a dir analitzar com les parts d'un tot interactuen entre si en els sistemes complexos per produir resultats globals.



PENSAMENT CRÍTIC I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES
  •          Analitzar i avaluar de forma efectiva les evidències, arguments, demandes i creences
  •          Analitzar i avaluar els principals punts de vista alternatius
  •           Sintetitzar i fer connexions entre la informació i els arguments
  •           Interpretar la informació i extreure conclusions basades en la millor anàlisi
  •           Reflexionar críticament sobre les experiències d'aprenentatge i processos
  •     Resoldre diferents tipus de problemes de formes convencionals i innovadores. Trobar múltiples respostes a un mateix problema (pensament divergent)
  •         Identificar i fer preguntes significatives que aclareixin diversos punts de vista i dur a millors solucions


Com a docents vivim en un entorn tecnològic i saturat de mitjans en què disposem de tres variables crítiques: l'accés a una gran quantitat d'informació, els ràpids canvis en les eines tecnològiques, la capacitat de col·laborar i fer contribucions individuals en una escala sense precedents. Per la qual cosa és clau adquirir competències en l'accés i avaluació de la informació.

ACCÉS I GESTIÓ EFICAÇ DE LA INFORMACIÓ
  •          Accedir a la informació de manera eficient (temps) i eficaç (fonts)
  •          Avaluar la informació crítica i competent
  •          Utilitzar la informació amb precisió i creativitat per a l'assumpte o problema que ens ocupa
  •          Gestionar el flux d'informació d'una àmplia varietat de fonts
  •         Comprensió fonamental de les qüestions ètiques / legals al voltant de l'adquisició, accés i ús de la informació
  •          Entendre com i per què es construeixen la comunicació visual i sintètica en la transmissió de coneixement.
  •         Utilitza la tecnologia com una eina per investigar, organitzar, avaluar i comunicar informació



Com a docents compromesos hem de ser enginyosos, mantenir els ulls oberts amb els avenços tecnològics, abraçant les noves oportunitats a mesura que sorgeixen, alhora que col·laborem amb els altres i construïm relacions efectives. Hem de ser precursors en compartir idees, inspirar i motivar. Un docent té una funció privilegiada però també de molta responsabilitat d’on es redefineix constantment i no pot mai aturar-se d’ aprendre.  És un ofici de vocació que de vegades és dur, però a l’hora estimulant i ple de repte. És la diferència entre practicar senderisme o alpinisme d’alta muntanya!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada