El rol docent ha exigit una transformació profunda i transcendental al
llarg de la història de l'educació. En ple segle XXI en temps d'abundància
cognitiva i d’una societat connectada en xarxa, aquesta, proposa nous reptes al
mestre que ha de ser conscient de les noves habilitats que implica el seu rol
docent. La tasca principal del docent és guiar, educar i ensenyar als seus
alumnes i la gestió d’aquests tres verds ha d'estar centrada en un “com” aconseguir
aquest repte diari i constant.
La societat necessita docents compromesos si volem tenir alumnes
compromesos. Els docents són el motor de l’educació actual i sense el seu
compromís i el seu treball exigent és impossible crear alumnes competents i
preparats pels temps que corren. El perfil de professors compromesos és aquell
que cerquen estar més enllà de la seva "zona de confort", estar envoltats
d’un entorn deliberadament innovador i en constant formació. Són mestres amb talent, passió i amb ganes de
buscar el seu continu creixement professional per a un bon acompliment en el
seu quefer educatiu. El professor
compromès pensa en enriquir el seu patrimoni professional i els fonaments del
seu coneixement, destreses, mètodes educatius i pedagògics ja que a major
educació del mestre major seran els beneficis en el procés de desenvolupament
educatiu i cognitiu dels seus alumnes.
El mestre del segle XXI concep l’aula
(presencial o virtual) com el lloc on investiga, experimenta, modela, es
comparteixen idees, es prenen decisions per a la solució de problemes i es
reflexiona sobre el que és necessari i pertinent aprendre. El docent actual ha
de tenir una actitud oberta i crítica davant la societat de la informació i les
TIC i la predisposició cap a l'aprenentatge continu i l'actualització
permanent.
Però, quines noves competències clau ha de disposar i proposar als seus
alumnes un docent al segle XXI?
CREATIVITAT I INNOVACIÓ
Anem a veure primer la diferència entre un docent creatiu i un docent
innovador.
El docent creatiu, modifica el seu entorn, l'adapta al seu benefici i en el
dels seus fins. Fruit d'aquest exercici neixen noves tècniques i materials. La
versatilitat d’aquestes li permet recolzar-se en diferents plataformes,
aplicacions o pràctiques, sense dependre explícitament d'una o altra
tecnologia.
A priori, el docent innovador, busca nous mètodes per treballar, que no es
limita al seu treball sinó que envaeixen la seva vida personal. No té
inconvenient en utilitzar, provar, aplicar, l’últim de l'últim, de vegades
corre el risc que no funcioni, però mai té la sensació d'haver perdut el temps
perquè ho considera una inversió. Intenta convèncer els seus col·legues dels
útils que són les noves eines, la feina que li estalviaran i els beneficis que
li implicarà, clar que normalment no valora les capacitats que ell mateix
atresora i que el seu col·lega hauria d'adquirir perquè aquesta evolució no li
suposés una feina extra.
El professor innovador està present en tots els racons de la xarxa, és un
"humà 3.0", és expert en registrar, el seu correu s'omple diàriament
de notícies sobre actualitzacions o novetats, és conscient del que
"efímer" d'alguns serveis 3.0, s'assabenta a l'instant de tot gràcies
a les RSS, a les xarxes socials i per descomptat el seu telèfon és un
smartphone de darrera generació.
Podríem dir que parlant amb un professor innovador sempre tens la sensació
d'arribar tard a tot el que per a tu és una novetat. Però que això no vos
engani, tots els docents podem innovar en la mesura que ens comprometeguem a
fer-ho.
CREATIVITAT
I INNOVACIÓ
|
Un punt clau seria utilitzar de forma adequada, en funció de la situació
durant la docència, les diferents classes de raonament, inductiu, deductiu, etc,
així com potenciar també l'ús del pensament sistèmic i divergent, és a dir
analitzar com les parts d'un tot interactuen entre si en els sistemes complexos
per produir resultats globals.
PENSAMENT
CRÍTIC I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES
|
Com a docents vivim en un entorn tecnològic i saturat de mitjans en què
disposem de tres variables crítiques: l'accés a una gran quantitat
d'informació, els ràpids canvis en les eines tecnològiques, la capacitat de
col·laborar i fer contribucions individuals en una escala sense precedents. Per
la qual cosa és clau adquirir competències en l'accés i avaluació de la
informació.
ACCÉS
I GESTIÓ EFICAÇ DE LA INFORMACIÓ
|
Com a docents compromesos hem de ser enginyosos, mantenir els ulls oberts
amb els avenços tecnològics, abraçant les noves oportunitats a mesura que
sorgeixen, alhora que col·laborem amb els altres i construïm relacions
efectives. Hem de ser precursors en compartir idees, inspirar i motivar. Un
docent té una funció privilegiada però també de molta responsabilitat d’on es
redefineix constantment i no pot mai aturar-se d’ aprendre. És un ofici de vocació que de vegades és dur,
però a l’hora estimulant i ple de repte. És la diferència entre practicar
senderisme o alpinisme d’alta muntanya!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada