dijous, 12 de març del 2015

Aprenentatge per projectes

L'aprenentatge basat en projectes és una metodologia que permet als alumnes adquirir els coneixements i competències clau en el segle XXI mitjançant l'elaboració de projectes que donen resposta a problemes de la vida real. Els alumnes es converteixen en protagonistes del seu propi aprenentatge i desenvolupen la seva autonomia i responsabilitat, ja que són ells els encarregats de planificar, estructurar el treball i elaborar el producte per a resoldre la qüestió plantejada. La tasca del docent és guiar-los i donar-los suport al llarg del procés. Aulaplaneta.com ens mostra com aplicar en deu pases l'aprenentatge basat en projectes mitjançant un senzill vídeo tutorial.




APLICA EN 10 PASES AQUESTA METODOLOGIA:

  1.  Selecció del tema i plantejament de la pregunta guia. Tria un tema lligat a la realitat dels alumnes que els motivi a aprendre i et permeti desenvolupar els objectius cognitius i competencials del curs que busques treballar. Després, planteja'ls una pregunta guia oberta que t'ajudi a detectar els coneixements previs sobre el tema i els convidi a pensar què han d'investigar o quines estratègies han de posar en marxa per resoldre la qüestió. Per exemple: Com concienciarías als habitants de la teva ciutat sobre els hàbits saludables? Quina campanya realitzaries per donar a conèixer als turistes la història del teu municipi? És possible la vida a Mart?
  2. Formació dels equips. Organitza grups de tres o quatre alumnes, perquè hi hagi diversitat de perfils i cadascun exerceixi un paper.
  3. Definició del producte o repte final. Estableix el producte que han de desenvolupar els alumnes en funció de les competències que vulguis desenvolupar. Pot tenir diferents formats: un full, una campanya, una presentació, una investigació científica, una maqueta ... Es recomana que els proporcionis una rúbrica on figurin els objectius cognitius i competencials que han d'assolir, i els criteris per avaluar-los.
  4. Planificació. Demaneu-los que presentin un pla de treball on s'especifiquin les tasques previstes, els encarregats de cadascuna i el calendari per realitzar-les.
  5. Recerca. Has de donar autonomia als teus alumnes perquè busquin, contrastin i analitzin la informació que necessiten per realitzar el treball. El paper del mestre és orientar i actuar com a guía.
  6. Anàlisi i la síntesi. Ha arribat el moment en què els alumnes posen en comú la informació recopilada, comparteixin les seves idees, debateixin, elaborin hipòtesis, estructurin la informació i busquin entre tots la millor resposta a la pregunta inicial.
  7. Elaboració del producte. En aquesta fase els estudiants hauran d'aplicar el què han après en la realització d'un producte que doni resposta a la qüestió plantejada al principi. Anima'ls a desenvolupar la seva creativitat.
  8. Presentació del producte. Els alumnes han d'exposar als seus companys el que han après i mostrar com han donat resposta al problema inicial. És important que comptin amb un guió estructurat de la presentació, s'expliquin de manera clara i donin suport a la informació amb una gran varietat de recursos.
  9. Resposta col·lectiva a la pregunta inicial. Un cop concloses les presentacions de tots els grups, reflexiona amb els teus alumnes sobre l'experiència i convida'ls a buscar entre tots una resposta col·lectiva a la pregunta inicial.
  10. Avaluació i autoavaluació. Finalment, avalua el treball dels teus alumnes mitjançant la rúbrica que els has proporcionat amb anterioritat, i demana'ls que s'autoavaluïn. Els ajudarà a desenvolupar el seu esperit d'autocrítica i reflexionar sobre els seus errors o errors.


Font: http://www.aulaplaneta.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada